Monday, June 15, 2020

BETTERPAD-RAY MOCKUP - Aspecten van Shahada-moskee (Masjid Syahadat) (ontwerp)

"Sorry If There Is A Deficiency / Error In Translation From Indonesian To Related Languages, Because It Only Uses Google Translate"




Planning voor de bouw van een moskee moet op bepaalde aspecten zijn gebaseerd. Bovendien zijn moskeeën gebedshuizen en centra van islamitische activiteiten die bij de planning gebaseerd moeten zijn op complexere aspecten. Dit komt omdat de moskee het huis is van Allah wiens ontwerp in overeenstemming moet zijn met islamitische regels. Dit moet ook worden toegepast op het ontwerp van de Shahada-moskee (Masjid Syahadat) die deel uitmaakt van het grote geïntegreerde fortmodel van Betterpad-Ray (Benteng Terpadu Raya / Great Integrated Fortress). Het ontwerp van deze moskee is een zeer belangrijke faciliteit voor complexe gebouwen met veel mensen en verschillende activiteiten. Hieronder volgen aspecten die in overweging moeten worden genomen.
Vanuit technologisch oogpunt moet de structuur van een moskee worden gestructureerd met het gebruik van geschikte en goede bouwmaterialen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk materialen in het betreffende gebied te gebruiken, zodat de bouw van moskeeën voordelen kan opleveren voor de omliggende gemeenschap, namelijk inkomensverhogingen. In mijn omgeving, namelijk het Wonogiri-regentschap, zijn er veel handelsbedrijven of bouwmaterialenwinkels die de lokale bevolking hard nodig heeft. Er zijn mensen die hun eigen bouwmaterialen produceren met grondstoffen uit de natuur, zoals aarde en zand, en sommigen kopen materialen van fabrieksproducten, zoals cement. Productielocaties als deze kunnen banen creëren voor de omringende bevolking, vooral als er een strategische constructie is van openbare voorzieningen zoals moskeeën, waardoor de gemeenschap een werkplek krijgt, vooral als bouwers.
De geproduceerde materialen omvatten baksteen, batakobaksteen, hebel, tegels, enzovoort. Bouwmaterialen die rechtstreeks uit de natuur zijn gehaald, zijn rivierzand, vulkanisch zand, rotsen, enzovoort. Om mij heen en misschien op andere plaatsen zijn deze bouwmaterialen makkelijk te vinden. In mijn gehucht was er ook een activiteit om rivierzand te nemen omdat het dicht bij de rivier lag. Vulkanisch zand wordt verkregen van de dichtstbijzijnde vulkaan, namelijk Mount Merapi op Java. Omdat Java veel vulkanen heeft, is vulkanisch zand gemakkelijk te verkrijgen. Terwijl baksteen en tegels ook worden geproduceerd in mijn regentschap. Doordat de plaats voldoende water heeft en ook veel zonlicht krijgt, is het productieproces van deze goederen vrij eenvoudig te bedienen. Naar mijn mening gebruik ik voor moskeeën liever stenen, want hoewel de installatie lang is, maar ze zijn veel, erg strak, en met de juiste installatie voelt het gebouw sterker aan dan met baksteen of hebel. Maar dit is naar mijn mening. Terwijl ik ook liever traditionele tegels gebruik dan moderne. Dit is om de kenmerken van de archipel (Indonesië) te laten zien.
Vanuit het sociologische aspect wordt de planning van de Shahada-moskee (Masjid Syahadat) gemaakt door aandacht te besteden aan het niveau van leven, onderwijs en gebruiken van de mensen, waardoor het bestaan ​​van de moskee kan worden geaccepteerd, zodat de moskee ervan zal houden gemeenschap. Omdat het ontwerp van de Shahada-moskee voor de bredere gemeenschap is, hebben de bezoekers natuurlijk een verscheidenheid aan levensniveaus. Het Shahada-moskeeontwerp kan door gewone mensen gemakkelijk worden begrepen als gebouwen met een moskee-identiteit. Deze moskee staat open voor alle moslims en heeft een traditioneel en islamitisch ontwerp dat vriendelijk is voor iedereen. Deze moskee wordt niet erg luxe ontworpen, maar heeft een hoge waarde aan schoonheid en cultuur. Het Shahada-moskeeontwerp heeft een onderscheidend cultureel element van de archipel (nusantara), zodat het Indonesische volk zich niet vreemd zal voelen in de moskee. De gemeenschap zal zich op haar gemak voelen door hun eigen culturele architectuur te zien en zich thuis te voelen. Het bestaan ​​van de veranda als open ruimte toont ook de houding van de Indonesische mensen die vriendelijk en open staan ​​voor anderen, zodat de interactie van de gemeenschap in de Shahada-moskee goed kan verlopen. Ik hoop ook dat het ontwerp van de Shahada-moskee kan worden gebruikt om Indonesische architectuur aan buitenlanders te introduceren. De acculturatie laat zien dat het Indonesische volk al lang contact heeft met de buitenwereld.

Vanuit planologisch oogpunt zijn moskeegebouwen zo gepland dat ze niet in strijd zijn met de belangrijkste vereisten van bouwconstructie, zodat ze in overeenstemming zijn met het stadsplan of de plattegrond. Als dat gebeurt, zal de bouw van de Shahada-moskee worden geharmoniseerd met het volledige Betterpad-Ray-modelplan, omdat het inderdaad één complex gebouw is. Mijn ontwerp is zo gemaakt dat alle gebouwen in één gebouwencomplex een goede verhouding, samenstelling en balans hebben. De moskee staat in het westen (de richting / Qibla van het Indonesische volk), zodat er voor de moskee geen objecten zijn die de opstelling naast het grenshek belemmeren. De ingang van de moskee kijkt ook uit op de binnenplaats van het gebouwencomplex om het gemakkelijk te kunnen zien en de instroom van de moskee is ook soepel. Daarom wordt verwacht dat het Shahada-moskee-gebouw gemakkelijk door bezoekers kan worden bereikt en ook een attractie voor de gemeenschap zal zijn.
Op basis van de fysieke aspecten moet het moskeegebouw in overeenstemming zijn met het lokale klimaat om een ​​koele klimatologische sfeer te creëren. Het is te hopen dat het ontwerp van de Shahada-moskee aanbidders psychologisch comfort kan bieden. Zo zullen aanbidders zich thuis voelen in de Shahada-moskee. De Shahada-moskee heeft een veranda voordat ze de grote hal bereikt. Het ontwerp van de open veranda kan de luchtstromen glad maken, zodat de lucht koeler is, in overeenstemming met het tropische klimaat in Indonesië, dat het hele jaar door altijd zonlicht krijgt. Vanwege de koelte kan de veranda worden gebruikt als een plek voor discussie of rust tijdens het chatten met medemoslims.
In de grote hal van de moskee heeft het interieur hoge plafonds, de muren hebben veel deuren, ramen en ventilatieopeningen, zodat de lucht soepeler stroomt en aanbidders de lucht koeler voelen en niet warm aanvoelen. Binnenin kan een ventilator worden voorzien, zowel gemonteerd op de muren en pilaren van de moskee of gemonteerd op het plafond van de moskee, zodat de lucht koeler aanvoelt en de aanbidders zich kalm voelen bij het aanbidden. Deze situatie kan de eenzaamheid bij aanbidding vergroten. Dit betekent dat klimatologische, ecologische en geologische factoren in acht moeten worden genomen. Deze factor is in wezen in overeenstemming met de algemene principes van de islam, namelijk goed doen, de islam (veiligheid en harmonie), hasan (vriendelijkheid) en ihsan.
Vanuit economisch oogpunt moet bij de bouw van een moskee ook aandacht worden besteed aan financiële mogelijkheden, zowel van de omliggende gemeenschap als van de beheerder. Niet alleen in de bouw, maar ook voor de verzorging van de moskee. Voor het ontwerp van de Shahada-moskee is dit natuurlijk een groot project waarvan het kapitaal afkomstig is van een bedrijf, bank of overheid, vanwege zijn positie als strategische openbare voorziening. Maar het grote publiek kan oprecht helpen door donaties / infaq. Benadrukt moet worden dat deze ontwikkeling niet mag worden gecorrumpeerd. Als God het wil, verdienen alle deelnemers aan de ontwikkeling genoeg inkomen en benadrukken ze altijd dat de bouw van moskeeën een aanbidding is die oprecht moet worden uitgevoerd. Als God het wil, zal de Shahada-moskee zo goed mogelijk worden behandeld. Gebouwen en vloeren moeten altijd worden schoongemaakt, de moskee-verlichting is altijd aan, ook al is de hoofdruimte 's nachts gesloten, moeten elektrische aansluitingen worden onderhouden, enzovoort.
Dit is het artikel van mij. Hopelijk kan het ontwerp van de Shahada-moskee (Masjid Syahadat), dat deel uitmaakt van het geweldige geïntegreerde fortmodel van Betterpad-Ray (Benteng Terpadu Raya / Great Integrated Fortress), inspireren en gerealiseerd worden. Aamiin.







Reference:

·         Susanta, Gatut, dkk. Membangun Masjid & Mushola. 2007. Depok: Penebar Swadaya. (https://archive.org/stream/BukuArsitektur/1048_Membangun%20Masjid%20dan%20Mushola#mode/2up)


No comments:

Post a Comment

BETTERPAD-RAY MOCKUP - Materiaal van de muur van de Shahada-moskee (Masjid Syahadat)

"Sorry If There Is A Deficiency / Error In Translation From Indonesian To Related Languages, Because It Only Uses Google Translate"...

Popular posts